What about China - Reisverslag uit Jinan, China van Sanne Floris - WaarBenJij.nu What about China - Reisverslag uit Jinan, China van Sanne Floris - WaarBenJij.nu

What about China

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

03 Oktober 2016 | China, Jinan

Xiàwǔ hǎo!!

Afgelopen week was weer een gewone schoolweek in Jinan. Dat betekent school, gezellige dingen met mijn vrienden, uitgaan, lekker eten en natuurlijk heel veel studeren :p .......

Zaterdag heb ik pannenkoeken gebakken met Selly, Jasmin en Hélène.. Lekker Nederlands, maar oo zo lekker! (Danny je mag een pak pannenkoekenmix meenemen :D)
Zondag zijn we naar de dierentuin gegaan, maar daar werd ik niet heel vrolijk van. Iedereen gooide eten naar dieren en er was zelfs een beer met een vastgeplakte lolly op zijn vacht. Erg zielig om te zien!

Ik krijg veel vragen over wat ik nou eigenlijk van China en de cultuur vind, dus bij deze zal ik dat even vertellen.

De eerste week vond ik alles heel erg meevallen, qua hygiëne, viezigheid en andere dingen. Maar nu ik hier 5 weken zit, kijk ik wel even naar deze dingen. Naast school zit een hele lekkere foodstreet en deze vind ik best heel schoon, we halen hier regelmatig eten en dat is echt super lekker. Natuurlijk niet zo als in Nederland maar wel ok. Maar als ik kijk naar andere foodstreets, word ik daar minder blij van. Vaak zitten er vliegen op het eten en ligt het vlees de hele dag in de zon. Dit eet ik dan dus ook niet.

Het smerigste aan China vind ik de wc's. Ik heb regelmatig kokhalzend boven een wc gestaan. In China zijn bijna alleen maar staanwc's en de geur die in dit soort wc's hangt is niet heel prettig. Ook kun je dan maar beter je ogen dicht doen want het is echt heel vies. En altijd zakdoekjes bij de hand hebben, want er is nergens wc-papier. Nu ik toch op de wctour ben, Chinezen vinden het ook de normaalste zaak van de wereld om met de deur open te plassen (of zelfs hun maandverband te verwisselen). Tijdens dit soort taferelen zou ik graag even naar Nederland willen. Want opzich hoef ik dat niet echt te zien haha!

Qua viezigheid kan ik nog wel wat dingetjes opnoemen... Denk aan rochelen (in de trein, in de bus, tijdens het uiteten)... Dat is hier de normaalste zaak van de wereld, maar ook weer zo vies. Ik ben altijd blij als iemand gewoon in de prullenbak kwat en niet voor mijn voeten, altijd positief blijven haha. Iets wat ook minder prettig is, is het idee dat Chinezen hun kinderen overal laten plassen, op het voetbalveld, op de grond in de dierentuin, het maakt allemaal niet uit. Dus het zomaar kunnen dat ik af en toe ergens in sta haha.

De kindjes in China dragen ook allemaal een speciaal broekje met een gat erin zodat ze makkelijk kunnen plassen en daarna meteen weer door kunnen lopen. Ik zal een foto toevoegen aan dit verslag om het te laten zien! Behalve kinderen, hebben ook volwassenen bijzondere eigenschappen.. Wanneer een man het heet heeft in China, rolt hij zijn shirt op en laat hij zijn buik zien, dit doen ze in het openbaarvervoer, op straat of in de winkel. Ook mannen met een hele dikke buik. Een bijzondere eigenschap al zeg ik het zelf.

Aan de viezigheid enzo ben ik al wel gewent geraakt en ik word een pro in staand plassen en mijn adem inhouden haha!

Wat verder heel bijzonder is hier vind ik het feit dat BIJNA niemand Engels spreekt. Dit zorgt voor een hoop onmogelijke situaties, maar met handen en voeten kom ik een heel eind! Daarnaast vind ik nog steeds heel bijzonder dat iedereen foto's maakt als wij langslopen. Gister in de dierentuin werden wij op de foto gezet in plaats van de dieren. Dat went echt nog steeds niet.

Het klinkt nu alsof ik alles hier vies vind, maar dit zijn maar wat voorbeeldjes en lekker negatief. Over het algemeen vind ik China geweldig en de mensen zijn ontzettend lief. Ik leer veel over de cultuur en dat vind ik super leuk! Het eten is lekker, de mensen zijn lief en het leven hier is heel makkelijk en goedkoop! :) Dus ik geniet hier volop van alle mooie indrukken en de gezelligheid!

Morgen vertrek ik met Hélène en Jasmin naar Nanjing, de oude hoofdstad van China, daarover volgend weekend meer!!

En bedankt voor het lezen van mijn blog! Die is al bijna 1500 keer bekeken, hoe leuk is dat! Dan weet ik dat ik niet voor niks schrijf!

Veel liefs,

Sanne

  • 03 Oktober 2016 - 12:09

    Ada:

    Haha wat een leuk verslag! Wat een smeerlapperij daar zeg! En die foto met dat kindje! Ik kan me iets herinneren van Cambodja, volgens mij hadden de kinderen daar ook gaten in hun broek:)))
    Lekker blijven genieten en cultuur snuiven!! Enjoy!!! xxxx van ons (ps: pannenkoekmeel neemt ie vast mee hoor!!)

  • 03 Oktober 2016 - 13:54

    Ria:

    Hoi Sanne,
    Wat heerlijk dat je het naar je zin hebt en dat je veel leert. Heel herkenbaar een aatal dingen die je schrijft. Nog heel veel plezier in China!
    Groetjes Frans en Ria

  • 03 Oktober 2016 - 16:16

    Saskia:

    Sanne, je maakt zo een hoop mee zeg. Leuk hoor. Ik lees ook dat ik niet aldoor jaloers op je hoef te zijn. Ik vind smakkende mensen en snotophalers in de trein al vreselijk. Maar het kan dus altijd erger! Laat Danny een fles Dettol meenemen zou ik zo zeggen!

  • 03 Oktober 2016 - 16:17

    Saskia:

    Sanne, je maakt zo een hoop mee zeg. Leuk hoor. Ik lees ook dat ik niet aldoor jaloers op je hoef te zijn. Ik vind smakkende mensen en snotophalers in de trein al vreselijk. Maar het kan dus altijd erger! Laat Danny een fles Dettol meenemen zou ik zo zeggen!

  • 03 Oktober 2016 - 16:51

    Jolanda:

    echt goor.. misschien kan je ze wat bijbrengen ( ha haha)
    een goeie sas en neem ook maar wc papier mee.....
    maar voor de rest geniet je zo aan de foto's te zien..
    succes deze week
    kus jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

x.x.

Actief sinds 07 Juli 2016
Verslag gelezen: 865
Totaal aantal bezoekers 11180

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2016 - 13 Januari 2017

Study Abroad in China

Landen bezocht: